تبلیغات
پاسخ به شبهات (وهابیت) - چگونه مهدى منتظر در آخر الزمان مى تواند مردگان را زنده كند، و...
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : محمد مرتضوی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پاسخ به شبهات (وهابیت)
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
بسم الله الرحمن الرحیم

سوال:
چگونه مهدى منتظر در آخر الزمان مى تواند مردگان را زنده كند، و مؤمنین را عزیز بدارد و فاسقین را عذاب نماید؟ و اصولا آیا اعتقاد به رجعت پشتوانه علمى دارد در حالیكه جزء اعتقادات مسلمین نمى باشد، چرا كه عقلا ممكن نیست و دلیل بر آن نداریم. 


جواب اجمالى: 

زنده كردن مردگان، در حقیقت كار خداوند است، كه گاهى به بعضى از بندگان صالحش همچون حضرت عیسى (علیه السلام) و امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) این اذن را مى دهد بعضى از انسانها را بتوانند زنده كنند و این زنده كردن فقط با اذن الهى امكان پذیر است. 

و رجعت هم به معناى زنده شدن بعضى انسانها در دنیا، در موقع ظهور امام زمان (عج)، از روایات و بعضى آیات استفاده مى شود، و طبق سخنان پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) این امر در امت اسلامى نیز همانند امتهاى گذشته به وقوع خواهد پیوست. 

مساله رجعت ارتباطى با زنده كردن مردگان توسط امام زمان(عج) ندارد و شیعیان زنده كردن اموات را به خداوند نسبت مى دهند نه به امام زمان(عج). 

برای مطالعه پاسخ كامل به ادامه مطلب مراجعه كنید

جواب تفصیلى: 

قبل از پاسخ به شبهه مذكور لازم است نكاتى ذكر شود و آن اینكه: مساله رجعت هیچ ارتباطى با زنده كردن مردگان و یا عزیز نمودن مؤمنین و عذاب كردن فاسقین، توسط امام زمان ندارد و شیعیان هیچ موقع زنده نمودن مردگان را به امام زمان ربط نمى دهند، بلكه همواره اعتقادشان این است كه زنده كردن و یا میراندن مخصوص ذات مقدس خداوند است. با توجه به این مطلب بحث از احیاء مردگان توسط غیر خدا، بحث حاشیه اى خواهد بود. در قرآن كریم خداوند صفاتى را براى خودش مطرح مى كند كه مخصوص ذات مقدس او مى باشد و غیر از خداوند كسى از انبیاء و ائمه و ملائكه آن صفات را ندارند. مانند: «لااله الا هو یحیى و یمیت([1])» (معبودى جز او نیست، زنده مى كند و مى میراند) و «الله یتوفى الانفس حین موتها...([2])» خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض  مى كنند...». 

هنگامى كه خداوند به عیسى بن مریم(ع) گفت: یاد كن نعمتى را كه به تو و مادرت بخشیدیم، زمانى كه تو را با «روح القدس» تقویت كردم; كه در گهواره و به هنگام بزرگى، با مردم سخن مى گفتى و هنگامى كه كتاب و حكمت و تورات و انجیل را به تو آموختم، و هنگامى كه به فرمان من، از گل، چیزى به صورت پرنده مى ساختى، و در آن مى دمیدى، و به فرمان من پرنده مى شد، و كور مادر زاد، و مبتلا به بیمارى پیسى را به فرمان من، شفا مى دادى، و مردگان را (نیز) به فرمان من زنده مى كردى; و هنگامى كه بنى اسرائیل را از آسیب رساندن به تو، بازداشتم; در آن موقع كه دلایل روشن براى آنها آوردى، ولى جمعى از كافران آنها گفتند: اینها جز سحر آشكار نیست([3])». 

با توجه به مقدمه فوق، مى گوئیم: در همه ادیان به ظهور مصلح جهانى بشارت داده شده است و این مصلح جهانى كه وارث همه علوم و معجزات انبیاء گذشته مى باشد و عدل و داد را برقرار كرده و زمین را از لوث ستمگران و خیانتكاران پاك مى كند. قرآن مى فرماید: «و لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادى الصالحون([4])» در "زبور" بعد از ذكر (تورات) نوشتیم بندگان شایسته ام وارث (حكومت) زمین خواهند شد»، و امام زمان (ع) كه همان مصلح موعود است همه معجزات پیامبران را خواهد داشت([5])، بنابراین زنده كردن مردگان نیز مى تواند از معجزات آن حضرت باشد اما باید توجه داشت كه هرگونه معجزه اى تنها باذن الهى خواهد بود و بدون اذن خداوند انجام معجزه ممكن نیست. 

رجعت و عقیده مسلم شیعه 

رجعت، به معنى بازگشتن است، و مراد از آن زنده شدن و بازگشتن گروهى، (از نیكان بسیار نیك و انسان هاى بسیار بد) بعد از حضرت قائم (عج) مى باشد، تا نیكان با مشاهده دولت آن بزرگوار شادمان بشوند و به فیض نصرتش مفتخر گردند. و انسان هاى بد نیز با مشاهده دولتى كه هرگز نمى خواستند، غمگین گردند و به ذلت و خوارى برسند، و عقوبت و عذاب ببینند و به دست دوستان آن حضرت كشته شوند و اما دیگر مردمان در قبرها مى مانند تا در قیامت حاضر گردند([6]). 

اما اینكه گفتید عقلا ممكن نیست و دلیلى بر آن نداریم؟! مى گوئیم بهترین دلیل بر امكان چیزى وقوع آن است و در امتهاى گذشته نظیر آن واقع شده است و قرآن كریم موارد مختلفى از رجعت را بیان نموده است از جمله به داستان قومى اشاره مى كند كه از ترس طاعون از وطن خود فرار كردند و خداوند آنها را مدتى طولانى میراند و سپس به سبب دعاى یكى از پیامبران بنام «حزقیل» همه آنها را زنده كرد بعد از آن پس از مدتى به اجل طبیعى از دنیا رفتند([7]). 

براى روشن شدن مطلب دو آیه و دو روایت نقل مى شود: 

الف) آیات: 

1ـ قرآن مى فرماید: «الم تر الى الذین خرجوا من دیارهم و هم الوف حذر الموت، فقال لهم الله موتوا، ثم احیاهم ان الله لذو فضل على الناس و لكن اكثر الناس لایشكرون([8]); آیا ندیدى آنان را كه از بیم مرگ از خانه هاى خود بیرون رفتند و آنها هزاران تن بودند، پس خداوند به آنها گفت: بمیرید. سپس آنان را زنده كرد، بى گمان خدا بر مردم صاحب فضل است. و لكن بسیارى از مردم سپاسگزارى نمى كنند». 

و طبق قاعده معروف: «حكم الامثال فیما یجوز و ما لا یجوز واحد» احتمال امتناع آن از بین مى رود و ثابت مى شود كه رجعت یك كار ممكنى است و نمى تواند در این امت (پیامبر اسلام) ممكن نباشد، و روایات ما آن را اثبات كرده اند و پیامبر (ص) در این مورد مى فرماید: «یكون فى هذه الامه كل ما كان فى بنى اسرائیل حذو النعل بالنعل و القزة بالقزة([9])» هر اتفاقى كه در بنى اسرائیل رخ داده بدون ذره اى كم و زیاد در این امت هم رخ مى دهد. 

2ـ آیه ى دیگرى كه بر رجعت دلالت دارد این است كه خداوند مى فرماید: «و یوم نحشر من كل امة فوجاً([10])» (به خاطر آور) روزى را كه ما از هر امتى، گروهى را از كسانى كه آیات ما را تكذیب مى كردند محشور مى كنیم، و آنها را نگه مى داریم تا به یكدیگر ملحق شوند، این آیه مربوط به قیامت نمى تواند باشد چون در قیامت همه محشور مى شوند نه از هر گروهى فوجى، لذا این آیه مربوط به رجعت مى شود. 

ب) روایات: 

1ـ مأمون خدمت امام رضا (ع) عرض كرد یا ابا الحسن درباره رجعت چه مى گویى؟ حضرت فرمود: رجعت حق است در امت هاى پیشین بوده است و قرآن هم ازآن سخن گفته است و پیامبر هم فرمود: پس مى آید، براى این امت هر آنچه براى امت هاى گذشته پیش آمد، بدون كم و زیاد، و فرمود هنگامى كه مهدى (عج) از فرندان من ظهور نماید، عیسى از آسمان پایین آمده پشت سر آنحضرت نماز مى گذارد... مأمون عرض كرد سرانجام چه مى شود؟ فرمود: حق به اهل خودش بر مى گردد. این روایت به خوبى دلالت بر وجود رجعت و صحت آن دارد كه نیازى به توضیح نیست. 

2ـ سلمان مى گوید: پیامبر اسلام (ص) دوازده امامى بعد از خود را معرفى نمود، و اسامى هر یك را بیان نمود، من گریستم و عرض كردم آیا من آنها را درك مى كنم؟ فرمود: تو اى سلمان و امثال تو آنها را دوست مى دارند و با معرفت آنها را درك مى كنند، سلمان گوید خدا را شكر كردم سپس عرض كردم یا رسول الله آیا من تا زمان آنها زنده خواهم بود؟ فرمود: اى سلمان این آیه را بخوان «هنگامى كه نخستین وعده فرا رسد گروهى از بندگان نیرومند و جنگجوى خود را بر ضد شما مى انگیزم، خانه ها را جستجو كنند و این وعده اى است قطعى پس شما را بر آنها چیره مى كنیم و شما را بوسیله دارییها و فرزندان كمك خواهیم كرد و نفرات شما را بیشتر قرار مى دهیم([11])» سلمان مى گوید من از روى شوق گریه نمودم و گفتم یا رسول الله این حادثه در زمان شما (و با حضور شما) خواهد بود فرمود آرى و الله در آن زمان من و على و فاطمه و حسن و حسین و نه امام از فرزندان حسین (علیهم اسلام) و هر كسى كه در مسیر اهلبیت مظلوم واقع شده اند همه یكجا گردهم مى آییم، آنگاه ابلیس و لشكریان او و مؤمنین واقعى و كافران حقیقى حاضر مى شوند، و فرمود ماییم تأویل این آیه: «ما چنین اراده نموده ایم، كه بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان وارثان روى زمین قرار دهیم». سلمان مى گوید از نزد پیامبر (ص) برخواستم از آن به بعد، هیچ باكى نداشتم كه من مرگ را ملاقات كنم و یا او به سراغم آید([12])». 

  

والسلام 

منبع:نرم افزار پاسخ به شبهات وهابی (سلام شیعه)
--------------------------------------------------------------------------------

[1]- اعراف/158. 

[2]- رم/42. 

[3]- مائده/110. 

[4]- انبیاء/105. 

[5]- محمد باقر مجلسى، (مترجم على دوانى) بحارالانوار (مهدى موعود)  (دار الكتاب، ج26، 1373 هـ ش، تهران) ص476. 

[6]- سید ابوالحسن مولانا، مهدى و مساله رجعت، (انتشارات نور ولایت، اول، تبریز، 1375 هـ ش) ص21. 

[7]- محمد حسین طباطبائى، تفسیر المیزان، (جامعه مدرسین حوزه علمیّه قم، قم) ج2، ص282. 

[8]- بقره/243. 

[9]- شیخ حر عاملى، الایقاظ من الهجعه... (مترجم سید هاشم رسولى محلاتى) دار الكتب، قم) ص29. 

[10]- نمل/83. 

[11]- اسراء/5ـ6. 

[12]- بحار الانوار (پیشین) ج53، ص143. 





نوع مطلب :
برچسب ها : شبهات امام زمان، چگونه مهدى منتظر در آخر الزمان مى تواند مردگان را زنده كند، و...، زنده كردن مردگان، پاسخ به شبههات وهابیت، وهابیت، .بلاگ پاسخ به شبهات وهابیت،
لینک های مرتبط :


یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 06:52 ب.ظ
ブランドスーパーコピー代引き、ブランドコピー通販、ブランド激安専門店
یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 06:51 ب.ظ
弊社優秀なモンクレールスーパーコピー代引きを欧米、日本、韓国で販売しています!モンクレールコピー代引き業界で
جمعه 4 اسفند 1396 07:17 ب.ظ
وای، این پست خوب است، خواهر جوانم این است که این را تحلیل می کند
انواع چیزها، بنابراین من قصد دارم به او بگویم.
یکشنبه 15 مرداد 1396 03:16 ب.ظ
For most recent news you have to go to see web and on world-wide-web I found this website as a most excellent
web site for hottest updates.
شنبه 7 مرداد 1396 09:05 ق.ظ
After exploring a number of the articles on your website, I seriously appreciate your technique
of blogging. I added it to my bookmark site list and will be checking back soon.
Please check out my website as well and let me know what you think.
یکشنبه 4 تیر 1396 10:48 ب.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین ابتدا آیا واقعا نشستن کاملا با من پس از برخی
از زمان. جایی در سراسر جملات شما موفق به من مؤمن اما تنها برای کوتاه در حالی که.
من با این حال کردم مشکل خود را با فراز در منطق و شما ممکن است را خوب
به پر کسانی که معافیت. در این رویداد شما در
واقع که می توانید انجام من می قطعا بود مجذوب.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب