تبلیغات
پاسخ به شبهات (وهابیت) - شبهات گوناگون پیرامون دین اسلام
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : محمد مرتضوی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پاسخ به شبهات (وهابیت)
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 :: نویسنده : محمد مرتضوی
بسم الله الرحمن الرحیم

...شبهات گوناگون پیرامون دین اسلام...

شبهه:

اگر اسلام دین رحمت است، چرا در آیات فراوانی می‌فرماید که با مشرکان بجنگید، سران فتنه را بکشید و در قصاص برای شما حیات است و ...؟ می‌گویند آیات جهاد همین است. پاسخ چیست؟



پاسخ در ادامه مطلب

بسم الله الرحمن الرحیم

...شبهات گوناگون پیرامون دین اسلام...

شبهه:

اگر اسلام دین رحمت است، چرا در آیات فراوانی می‌فرماید که با مشرکان بجنگید، سران فتنه را بکشید و در قصاص برای شما حیات است و ...؟ می‌گویند آیات جهاد همین است. پاسخ چیست؟

جواب:

البته که اسلام دین رحمت است و «اگر» ندارد. خداوند متعال رحمان و رحیم است و رحمتش را حتی بر «عدالت» خود مسبوق داشته است، چه رسد به عذاب. بدیهی است اگر چنین نبود، نه تنها باب توبه را نمی‌گشود و فرصت بازگشت را همیشگی قرار نمی‌داد، بلکه اولین عصیان را برای پایان دادن به زندگی و نزول عذاب دنیوی و اخروی کافی می‌شمرد. اما باید توجه داشت که نه تنها معنای «رحمت»، جهالت، غفلت، ذلت و ضلالت نیست، بلکه عین حکمت و فضل است.

بدیهی است که اسلام دین خداست و خداوند متعال، رحمان و رحیم و نیز علیم و حکیم است و بندگان را هدایت می‌نماید تا به کمال برسند. لذا در اسلام آموزه‌هایی مانند آن چه به نام حضرت مسیح (ع) بر مسیحیان بیچاره القا کرده‌اند، مثل این که اگر به این طرف صورتت سیلی زدند، آن طرف را بیاور تا بزنند، یافت نمی‌شود. خداوند متعال رحمان و رحیم و نیز عادل است و دینش مخالف با «ظلم» بوده و «ظلم ستیزی» را نیز آموزش می‌دهد.

در مقابل «ظلم» یا «عدل» است و یا «فضل»، یعنی برتری به واسطه‌ی گذشت. اما در نگاه حکیمانه هر گذشتی برتری نیست و گاهی حماقت محض است.

این که اگر مالت را هدف گرفتند، جانت را تقدیم کن، و اگر جانت را هدف گرفتند، نوامیس مادی و معنویت را نیز پیش‌کش کن، همان حماقت، ذلالت و ضلالتی است که از ناحیه‌ی مستکبرین و ظالمین القا می‌شود تا برای چپاول، تجاوز و نسل کشی، حتی با اندک مقاومتی نیز مواجه نگردند و بدون زحمت و به سهولت به آمال خود دست یابند.

لذا هر عقل سلیمی حکم می‌کند که گاهی گذشت و بخشش لازم است (که بیشتر در امور و حقوق فردی متجلی می‌گردد) و گاهی مقاومت، مجاهدت، قصاص و حتی جنگ ضروری می‌باشد (که بیشتر از امور اجتماعی و دفاع از حقوق الهی و انسانی جامعه مقق می‌گردد). و سکوت، رضایت، بخشش، ترحم و ... در این گونه امور، خود از عوامل گسترش ظلم و فساد خواهد بود. لذا:

الف – اگر خداوند متعال فرمود: «وَ لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ - برای شما در قصاص، زندگی نهفته است. ای صاحبان اندیشه، بدان امید كه تقوی پیشه كنید (البقره، 179»، به یک ضرورت عقلی جهت حفظ امنیت و نظم جامعه اجازه داده و توصیه نموده است و به همین دلیل است که «أُولِی الْأَلْبابِ‌« یعنی صاحبان فکر (برنامه‌ریزان و سیاستگذاران و مجریان حقوقی، قضایی و نظم اجتماعی) را مؤکداً مورد خطاب قرار داده است. در کجای دنیا غیر از این عمل می‌شود و برای جرم، مجازات تعیین نمی‌گردد و هر مجرم و جنایتکاری مورد عفو و رحمت قرار می‌گیرد؟!

اما در قرآن کریم آیات بسیاری نیز وجود دارد که گذشت  عفو را افضل از قصاص قلمداد نموده و به تقوا نزدیک‌تر برشمرده است. به ویژه در مسائل شخصی. چنان چه در اختلافات خانوادگی می‌فرماید در صورت تخلف می‌توانید متارکه کنید، اما اگر گذشت و صلح کنید، به تقوا نزدیک‌تر است: «وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى».‏

پس، نه قصاص یک حکم مطلق است و نه گذشت و هر کدام باید در جای خود عمل شود.

ب – اگر خداوند متعال در خصوص فتنه گران فرمود:

«وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ یَكُونَ الدِّینُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِما یَعْمَلُونَ بَصیرٌ» (الأنفال، 39)

ترجمه: و با آنها قتال كنید تا فتنه‏اى نباشد و همه دین براى خدا باشد و اگر باز ایستند، پس بى‏گمان خدا بدانچه مى‏كنند بیناست.

در آیات دیگر نیز توضیح داد که «فتنه» از «قتل» بدتر، بزرگ‌تر و شدیدتر است. دقت شود که آدمی معمولاً احساسی برخورد می‌کند و احساسات اغلب حجاب تعقل، تدبر و بصیرت می‌شوند. لذا اگر افراد جامعه مشاهده کنند که یک نفر آمد و یک یا چند نفر دیگر را کشت، به نظرشان او فاسد و فاسقی است که باید قصاص شود و ترحم بر او، همان ترحم بر پلنگ تیز دندان است، اما گمان می‌کنند که «فتنه» شرارت بزرگی نیست، چیز مهمی نیست و اثر چندانی نیز ندارد و می‌توان به آن بی‌توجه بود و یا دست کم اغماض کرد. اما خداوند متعال به انسان بصیرت می‌دهد که «فتنه از قتل بدتر است». ممکن است یک قاتل، یک یا چند نفر را بکشد و یا مانند امریکا و اسرائیل در یک حمله چند صد نفر زن و کودک را قتل عام کنند. در این جنایت بطلان کفر و ظلم ظالم مشهود است، اما در فتنه یک جامعه کشته می‌شود، دنیا و آخرت یک نسل بر باد می‌رود، سرنوشت نسل‌ها برای مدت‌ها و شاید تا قیامت متغیر می‌شود و چه بسا هویت، ماهیت و واقعیت پلید فتنه و فتنه‌گر هیچ‌گاه آشکار نگردد. لذا فرمود:

«وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْل‏ ...» (البقره، 191)

ترجمه: و هر جا آنها را یافتید بكشید و بیرونشان كنید از آنجا كه شما را بیرون كردند. فتنه [آنان‏] از كشتن بدتر است.

و فرمود:

«یَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِیهِ قُلْ قِتَالٌ فِیهِ كَبِیرٌ وَصَدٌّ عَن سَبِیلِ اللّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ إِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِندَ اللّهِ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِوَلاَ یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىَ یَرُدُّوكُمْ عَن دِینِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ وَمَن یَرْتَدِدْ مِنكُمْ عَن دِینِهِ فَیَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُوْلَـئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»(البقره، 217)

ترجمه: از تو درباره جنگ در ماه حرام (رجب، شوال، ذى قعده و ذى حجه) مى‏پرسند (چون عده‏اى از سپاهیان اسلام اشتباها در آن ماه جنگیده بودند)، بگو: هر نوع جنگى در آن (گناهى  بزرگ است، ولى هر نوع جلوگیرى از راه خدا (از اسلام آوردن مردم)، و كافر شدن به او و (منع مردم از) مسجد الحرام، و بیرون كردن اهلش از آن، (گناه این امورى كه كفار انجام مى‏دهند) در نزد خداوند بزرگتر (از جنگ در ماه حرام) است، و فتنه (شرك و آزار مسلمین) از كشتار بزرگتر است! و همواره (مشركان) با شما خواهند جنگید تا اگر بتوانند شما را از دینتان بازگردانند، و هر كه از شما از دینش برگردد و در حال كفر بمیرد، چنین كسانى عمل‏هاى نیكشان در دنیا و آخرت تباه مى‏شود (در دنیا نیز ذكر خیر و دعا و ترحم مردم به واسطه آثار نیكشان تبدیل به عكس مى‏شود) و آنها اهل آتش‏اند و در آنجا جاودانند.

ج – و البته در آیات بسیاری تأکید شده که اگر دست از فتنه برداشتند، اگر دست از جنگ کشیدند، اگر به شما تعرضی نکردند، اگر با شما وارد صلح شدند، اگر بر تعهدات پایبند بوده و معاهدات فی مابین را نقض نکردند، اگر از شما پناه خواستند و...، شما نیز ترحم کنید.

اما در هیچ آیه‌ای نیامده است که اگر فتنه کردند، شما فریب خورده و قربانی شوید – اگر به دین، کشور، جان، مال و نوامیس مادی و معنویتان متعرض شدند، شما با دسته گل و شیرینی به پیشواز روید – اگر علیه شما جنگیدند، شما تسلیم باشید – اگر شما را قتل عام کردند، شما اهل ترحم باشید و گذشت کنید و ... .

حال اگر این مواضع را با «دین رحمت» بودن اسلام در تضاد می‌بینند، مشکل از بینش و دانش و یا قصد و غرض آنها در ضد تبلیغ و اغفال مسلمین است.





نوع مطلب :
برچسب ها : شبهات گوناگون پیرامون دین اسلام، دین اسلام، شبهه دین اسلام، شبهه، وهابیت، 12blog،
لینک های مرتبط :


شنبه 4 خرداد 1398 08:14 ب.ظ
drugs erections http://viagralim.us drugs erections !
Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I've truly enjoyed surfing around your blog posts. After all I'll be subscribing to your feed and I hope you write again soon!
چهارشنبه 4 اردیبهشت 1398 08:04 ب.ظ
最新のブランドコピーバッグ、時計、財布、シューズ、ベルトが格安で勢揃い!世界で大人気のブランド コピー激安
چهارشنبه 4 اردیبهشت 1398 08:04 ب.ظ
スーパーコピーブランド口コミ代引き販売店,ブランドバッグコピー,ブランド財布コピー,ブランド時計コピー
چهارشنبه 4 اردیبهشت 1398 08:03 ب.ظ
毎日更新!ルイヴィトン財布コピー、ルブタン財布コピー、フェンディ財布コピーを低価でお客様に提供します。ブランド財布
یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 06:52 ب.ظ
スーパーコピー優良店、ブランドコピーn級品海外激安通販専門店
یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 06:52 ب.ظ
当店人気のルイヴィトンスーパーコピー専門店 buytowe.com 、ブランドスーパーコピー通販!人気ブランドコピー財布
یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 06:51 ب.ظ
弊店はロレックススーパーコピー時計等のNランクのスーパーコピー時計を取扱っています。
یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 06:51 ب.ظ
楽天コピーブランド通販店舗コピー商品送料 無料!楽天市場-「コピー」検索結果-「バッグ?小物?ブランド雑貨 メンズ
شنبه 14 مرداد 1396 12:21 ق.ظ
Excellent beat ! I would like to apprentice while you amend your site,
how can i subscribe for a blog web site? The account aided me a appropriate deal.
I have been a little bit familiar of this your broadcast offered vibrant clear concept
دوشنبه 5 تیر 1396 04:54 ق.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن دلنشین ابتدا آیا نه حل و فصل خوب با من
پس از برخی از زمان. جایی درون جملات شما
قادر به من مؤمن اما تنها برای کوتاه
در حالی که. من با این حال کردم
مشکل خود را با فراز در مفروضات و شما خواهد را سادگی به
کمک پر همه کسانی معافیت.
در این رویداد شما در واقع که می توانید انجام من را قطعا بود
تحت تاثیر قرار داد.
یکشنبه 21 خرداد 1396 04:16 ق.ظ
Therefore, people take more time online.
چهارشنبه 30 فروردین 1396 03:46 ب.ظ
When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added"
checkbox and now each time a comment is added I get four e-mails with the same comment.
Is there any way you can remove me from that service?
Thanks!
شنبه 14 اسفند 1395 03:00 ق.ظ
We're a gaggle of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
Your web site offered us with useful information to work on. You have performed a formidable process and our entire group shall be grateful
to you.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب